Як допомогти іншим у стресі?

У літаку спочатку надягають кисневу маску на себе, а потім — на дітей.
Це популярний приклад, який зрозуміло пояснює: ваша допомога буде дієвою лише тоді, коли ви у нормі. Тому якщо вам важко долати стрес, попрактикуйте для початку техніки саморегуляції власного емоційного стану.
Ви в нормі? Добре. Тепер давайте попіклуємося про близьких.
Є складність: люди в стресі не завжди готові почути вас. Вони можуть сприймати вашу допомогу агресивно. Або взагалі байдуже. Тому далі розкажемо, як підтримувати людей, щоб не зробити гірше.

Як вислухати й підтримати людину?

Ви вже знаєте, як себе проявляє стрес і як його опанувати. Але не починайте чогось радити людині, доки не вислухаєте її. Буває так, що співрозмовник просто виговорився — і йому вже стало значно легше.

Тож спочатку уважно слухайте:

• Намагайтеся зрозуміти все, що каже людина. Уточнюйте незрозуміле: «Ви маєте на увазі, що...», «Ви можеш пояснити ще раз?»
• Не починайте відповідати, поки співрозмовник не закінчить.
• Повторюйте основні думки людини: «Ви кажете, що...»
• Визначте ключові думки/ідеї людини й повторіть їх: «З того, що ви кажете, я розумію, що...». Так вона переконається, що її почуто. А ви – що все розуміли правильно.

Як відповісти, щоб підтримати:

• Не інтерпретуйте слів людини. Не робіть оцінних суджень на кшталт «Мабуть, ви почуваєтеся жахливо».
• Дайте людині зрозуміти, що слухаєте її: «Я вас чую».
• Визнайте, що проблема людини важлива: «Мені дуже шкода чути це», «Так, це дійсно важка ситуація».
• Під час стресових подій ми знецінюємо себе і свої старання. Тому дайте людині відчуття, що вона молодець: «Я бачу, як вам непросто, але ви молодець...», «Я вважаю, що ви правильно/багато робите».
Звертайте увагу не лише на свої слова, але й на мову тіла: вираз обличчя, погляд, позу, жести.
І ще одне. Якщо людина не хоче говорити, ділитися, облиште, не тисніть й не змушуйте. Переконайтесь, що ви знаєте, куди можна звернутися або перенаправити за допомогою.

Як поводитись під час спілкування?

Не лише слова, а й те, як ви розмовляєте, впливає на людину. Ваш тон і поза можуть допомогти їй почуватися в безпеці, а можуть змусити закритися.
Тож пильнуйте ці моменти:
• Чітко представляйтеся, коли потрібно.
• Тримай зоровий контакт, але не дивіться на людину постійно, щоб вона не відчувала тиску.
• Тримайте відкриту позу, не схрещуйте рук.
• Намагайтеся говорити м’яко, спокійно, не дуже гучно.
• Переконайтеся, що співрозмовнику комфортно спілкуватися.

1