У сфері освіти інклюзія означає включення учня до освітнього процесу. Але інклюзивна освіта – це не звичайне навчання кожного школяра, це форма навчання дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзія дозволяє їм отримувати освіту, розвиток та соціалізацію у загальноосвітніх закладах нарівні з усіма дітьми.

Соціальна послуга супроводу під час інклюзивного навчання передбачає підтримку дитини під час її перебування у школі або дитячому садку з тих питань, з якими вона не може впоратися самостійно - у пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні, орієнтації у просторі. Завдяки асистенту дитина разом з однокласниками може брати участь в екскурсіях, навчальних поїздках, інших заходах, передбачених освітнім процесом.

Протягом останніх років на Вінниччині зроблено істотні кроки щодо створення інклюзивного простору дружнього до сімей, які виховують дітей з інвалідністю, та розпочато впровадження послуги супроводу під час інклюзивного навчання.

З 24 липня по 1 серпня 2023 року Вінницьким обласним центром соціальних служб у співпраці з Відокремленим підрозділом громадської організації «Справа Кольпінга в Україні» - «Родина Кольпінга м. Вінниця» проведено навчання щодо підготовки осіб до надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання.

Програма навчання була надзвичайно насичена та передбачала ознайомлення з теоретичною частиною послуги та оволодіння практичними навичками. Крім того, учасники мали можливість зустрітись з першою заступницею Начальника Вінницької обласної військової адміністрації Наталею Заболотною та представниками Департаментів обласної військової адміністрації і міської ради.

Ольга Слободяник, заступник директора обласного центру соціальних служб, ознайомила учасників з порядком надання соціальних послуг в цілому та послуги супроводу під час інклюзивного навчання відповідно до Державного стандарту.

Голова відокремленого структурного підрозділу ГО «Справа Кольпінга в Україні» - «Родина Кольпінга м. Вінниця» Олеся Самойленко зосередила увагу учасників на практичних навичках реагування на збудження, на активний протест та агресію. Розкрила питання роботи з поведінкою дитини, альтернативних засобах комунікації, таких як спілкування за допомогою обміну картинок. Учасники розібралися з роботою асистента дитини під час кризових ситуацій в освітніх закладах та поняттям методу сенсорної інтеграції.

Леонід Зіньківський, представник громадської організації «Родина Кольпінга м. Вінниця», керуючись власним досвідом, розповів про особливості роботи асистента дитини та взаємодію з іншими учасниками освітнього процесу.

Директор інклюзивно-ресурсного центру №1 м. Вінниці Ольга Гарлінська висвітлила тему партнерства інклюзивно-ресурсного центру та асистента дитини, роботи асистента дитини в команді психолого-педагогічного супроводу, формування індивідуальної програми розвитку дитини.

Важливою для учасників стала інформація про взаємодію асистентів дитини та керівників закладів освіти, яку надала головний спеціаліст Департаменту освіти Вінницької міської ради Тетяна Лебідь.

Крім того, до обговорення питань взаємодії закладів, причетних до організації надання послуги на рівні громади, долучились директори шкіл, в яких у новому навчальному році заплановано надавати послугу супроводу під час інклюзивного навчання, та представники центрів соціальних служб, долучені до організації її надання.

Спікер Леся Чопик звернула увагу на навички вербального та невербального спілкування, побудови конструктивного діалогу з дітьми з порушенням зору та сліпих. Організацію догляду дітей з порушенням слуху, напівглухих та глухих, висвітлила Світлана Заборовська.

Учасники курсу отримали практичні навички першої медичної допомоги під керівництвом тренера з першої допомоги Товариства Червоного Хреста України Юрія Марценюка.

Загалом своїм досвідом під час навчання поділилися 15 спікерів та тренерів. За відгуками учасників – курс, який тривав дев’ять днів, був насиченим і корисним. Навчання дало можливість сформувати команду фахівців, які налаштовані працювати асистентами дитини в навчальних закладах м. Вінниці та Вінницької області, здійснюючи супровід дітей під час інклюзивного навчання.

001

 

 

001.jpg 002.jpg 003.jpg

004.jpg 005.jpg 006.jpg

007.jpg 008.jpg 009.jpg

010.jpg 011.jpg 012.jpg

013.jpg 014.jpg 015.jpg