Останнім часом у всьому світі відмічається значне збільшення дітей, які потребують додаткової уваги та піклування суспільства через те, що мають порушення у стані фізичного та психічного розвитку. Під час вступу у дошкільний навчальний заклад чи до школи такі діти відчувають значні труднощі в процесі навчання, в першу чергу труднощі адаптації та інтегрування в дитячий колектив. Через неуспішність та низький рівень пізнавальної активності таких дітей часто переводять на індивідуальну форму навчання або, за згодою батьків, до спеціалізованих навчальних закладів. В таких випадках відбувається ізоляція дітей з особливими освітніми потребами від колективу дітей з типовим розвитком.

Сучасні дослідження та досвід впровадження інклюзивного навчання в Україні доводять, що спільне навчання дітей з особливими потребами та їх здорових однолітків можливе, і є основою інтеграції та соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами, підготовкою їх до самостійного життя.

Супровід під час інклюзивного навчання – унікальна соціальна послуга, яка є складовою освітнього процесу і надається дитині з особливими освітніми потребами асистентом дитини на базі і на території закладу освіти. Метою даної послуги є забезпечення кожній дитині умов для комфортного перебування в закладі освіти під час отримання нею освітніх послуг. Таким чином дитина з особливими освітніми потребами може реалізувати своє право на догляд, розвиток та виховання у середовищі, наближеному до звичного, і уникнути інституціалізації (влаштування до інтернатного закладу).

Одним з учасників команди, яка забезпечує інклюзивну освіту, є асистент дитини – особистий помічник дитини, який здійснює її індивідуальну підтримку, особливо у випадках зі складними чи комплексними порушеннями розвитку.

Для того, щоб стати асистентом дитини потрібно пройти сертифіковане навчання. З 19 по 28 вересня 2023 року чергове (друге у 2023 році) навчання щодо підготовки осіб з надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання проведено Вінницьким обласним центром соціальних служб у співпраці з Відокремленим підрозділом громадської організації «Справа Кольпінга в Україні»«Родина Кольпінга м. Вінниця» за підтримки Вінницького регіонального центру підвищення кваліфікації та Вінницького обласного молодіжного центру «Квадрат».

Програма навчання досить тривала (60 годин) та надзвичайно насичена: передбачає ознайомлення з теоретичними знаннями щодо впровадження послуги (протягом 5-ти навчальних днів у режимі онлайн) та оволодіння практичними навичками (протягом 4-х днів роботи офлайн).

Під час навчання учасники мали можливість зустрітись з першою заступницею Начальника Вінницької обласної військової адміністрації Наталею Заболотною, отримати відповіді на хвилюючі питання та відчути підтримку влади, спрямовану на якнайшвидше впровадження послуги.

З порядком надання соціальних послуг в цілому та послуги супроводу під час інклюзивного навчання відповідно до Державного стандарту ознайомила учасників заступник директора обласного центру соціальних служб Ольга Слободяник.

Голова відокремленого структурного підрозділу ГО «Справа Кольпінга в Україні»«Родина Кольпінга м. Вінниця» Олеся Самойленко зосередила увагу учасників на практичних навичках реагування на збудження, на активний протест та агресію. Також вона розкрила питання роботи з поведінкою дитини, з альтернативними засобами комунікації, зокрема спілкування за допомогою обміну картинками. Учасники розібралися з роботою асистента дитини під час кризових ситуацій та поняттям методу сенсорної інтеграції.

До проведення навчання залучено кваліфіковану команду спікерів, до складу якої увійшли: представники обласного центру соціальних служб, громадської організації «Родина Кольпінга» м. Вінниця, лікар-психіатр, викладач жестової мови, соціальний педагог центру соціально-психологічної реабілітації осіб з інвалідністю, тренер з першої допомоги Товариства Червоного Хреста України, викладачі Вінницької академії безперервної освіти, які спеціалізуються на роботі з дітьми, що мають проблеми із зором та хворими на цукровий діабет.

Під час вихідного анкетування асистенти дитини відмітили важливість та практичне спрямування розглянутих тем, високий професійний рівень спікерів, внесли пропозиції щодо доповнення та вдосконалення програми.

Участь у навчанні взяли 57 осіб з 24 громад області. За результатами попереднього навчання, проведеного 25 липня – 1 серпня 2023 року, підготовлено 54 асистенти дитини з 7 територіальних громад.

В цілому перші кроки на шляху впровадження послуги супроводу під час інклюзивного навчання зроблено у 27-ми територіальних громадах Вінниччини: розроблено механізми фінансування та працевлаштування асистентів дитини, їх взаємодії з працівниками навчальних закладів, на території яких надається соціальна послуга.

1

 

01.jpg 02.jpg 03.jpg

04.jpg 05.jpg 06.jpg

07.jpg 08.jpg 09.jpg

10.jpg 11.jpg 12.jpg

13.jpg 14.jpg 15.jpg

16.jpg 17.jpg 18.jpg

19.jpg 20.jpg