З метою організації надання соціальних послуг особам / сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, зокрема, через шкоду, завдану пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією.
Відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан. Враховуючи, що в Україні проводяться військові дії та з метою забезпечення надання громадянам України необхідної допомоги соціальні послуги пропонується надавати екстрено (кризово) (за неможливості застосування загального порядку організації та надання соціальних послуг).
Відповідно до статті 18 Закону України «Про соціальні послуги» у разі надання соціальних послуг екстрено (кризово) ведення випадку не застосовується.
Тобто аналіз заяви / звернення про надання соціальних послуг, повідомлення про осіб / сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах або в ситуаціях, оцінювання потреб особи / сім’ї у соціальних послугах, прийняття рішення про надання соціальних послуг з урахуванням індивідуальних потреб особи / сім’ї, розроблення індивідуального плану надання соціальних послуг; укладення договору про надання соціальних послуг; виконання договору про надання соціальних послуг та індивідуального плану надання соціальних послуг; здійснення моніторингу надання соціальних послуг та оцінки їх якості не проводяться.
Рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг екстрено (кризово) приймається невідкладно, не пізніше однієї доби з моменту одержання відповідної заяви, звернення, повідомлення.
Звертаємо увагу, що Порядок організації надання соціальних послуг затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 587, рекомендований для застосування органам місцевого самоврядування, а не обов’язковий до виконання (пункт 2 цієї постанови). Тобто, органи місцевого самоврядування в рамках законів України та Конституції України мають право самостійно визначати особливості організації та надання соціальних послуг.
Рекомендується органам місцевого самоврядування надати право приймати рішення про надання соціальних послуг екстрено (кризово) безпосередньо надавачам таких послуг (центри соціальних служб, центри надання соціальних послуг, тощо) з подальшим інформуванням органів місцевого самоврядування про їх надання.
Соціальні послуги екстрено (кризово) надаються безкоштовно.
У разі стабілізації ситуації, яка не загрожує життю та здоров’ю людини, використовувати технологію ведення випадку/роботи з випадком.
Щодо соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах.
Виявлення сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах (далі – сім’ї в СЖО) здійснюють фахівці із соціальної роботи (далі – ФСР) та інші суб’єкти соціальної роботи.
З метою оперативного реагування на проблеми сімей в СЖО рекомендуємо всю можливу інформацію про такі сім?ї (заяви, повідомлення), незалежно від кого і кому вона надходить, негайно доводити до відома ФСР / осіб на яких покладено виконання функцій ФСР для оперативного проведення оцінювання їхніх потреб у соціальних послугах.
У разі оцінювання потреб пропонується заповнювати лише розділи Акту оцінки потреб, які мають життєво важливе значення.
Допускається складання акту потреб у телефонному режимі або з використанням будь-яких доступних ресурсів.
Під час соціального супроводу сімей в СЖО рекомендується підтримувати зв’язок з сім’єю за допомогою телефонного зв’язку або будь яких доступних месенджерів.
У разі необхідності вивезення сімей на безпечні території, особливо при залученні до цього процесу волонтерів, вести облік сімей, які евакуйовані і які ще потребують вивезення.
Щодо організації догляду вдома.
У зв’язку з ситуацією, що склалася, надавачі соціальних послуг, зокрема соціальні робітники, не в змозі забезпечити надання послуг з догляду вдома усім тим, хто уклав відповідний договір на обслуговування, і постійно потребує таких послуг.
Тому органам місцевого самоврядування та надавачам соціальних послуг пропонується за згодою громадян організовувати їх спільне проживання для забезпечення можливості надання їм необхідного догляду вдома. Це дозволить сконцентрувати зусилля соціальних працівників і робітників та забезпечити умови для життєдіяльності отримувачів соціальних послуг.
Для організації догляду вдома в умовах спільного проживання пропонується надавачам соціальних послуг розробити пропозиції щодо спільного проживання отримувачів соціальних послуг, де визначити:
- отримувачів послуг з догляду вдома, які можуть та бажають бути поселені в приміщення для спільного проживання;
- приміщення призначене та придатне до проживання, яке забезпечує умови для проживання (опалення, електрику, можливості для приготування їжі (чи її доставка), водопостачання, дотримання особистої гігієни тощо). Таким приміщенням також може бути будинок (квартира) мешканця громади чи одного з отримувачів послуг, де можна розмістити 4-5 осіб;
- ресурси та персонал, у тому числі волонтерів, які будуть забезпечувати догляд. При цьому доцільно максимально використовувати ресурси, наявні у самих отримувачів послуг (постільна білизна, посуд, тощо), релігійної громади та мешканців громади;
- графік цілодобового чергування соціальних робітників, соціальних працівників в приміщенні для спільного проживання.
Такі пропозиції не потребують затвердження наказом керівника виконавчого органу сільської/селищної/міської ради та можуть реалізовуватись лише з узгодженням їх із відповідним виконавчим органом.
Щодо влаштування громадян похилого віку та осіб з інвалідністю до будинків-інтернатів для громадян похилого віку.
У період воєнного стану, зокрема на територіях ведення бойових дій, пропонується організовувати стаціонарний, паліативний догляд, підтримане проживання громадян похилого віку осіб з інвалідністю екстрено (кризово) за заявою цієї людини або її законного представника (для недієздатних осіб) / повідомлення органу опіки та піклування (за відсутності законного представника) або за алгоритмом надання соціальних послуг екстрено (кризово).

1