Супровід під час інклюзивного навчання – унікальна соціальна послуга, яка є складовою освітнього процесу і надається дитині з особливими освітніми потребами асистентом дитини на базі і на території закладу освіти. Метою послуги є забезпечення кожній дитині умов для комфортного перебування в закладі освіти під час отримання нею освітніх послуг. Таким чином дитина може реалізувати своє право на догляд, розвиток та виховання у середовищі, наближеному до звичного, і уникнути інституалізації (влаштування до інтернатного закладу).
Одним з учасників команди, яка забезпечує інклюзивну освіту, є асистент учня – особистий помічник дитини, який здійснює її індивідуальну підтримку, особливо у випадках зі складними чи комплексними порушеннями розвитку. Для того, щоб стати асистентом дитини потрібно пройти сертифіковане навчання.
У серпні 2024 року Вінницьким обласним центром соціальних служб у співпраці з Відокремленим підрозділом громадської організації «Справа Кольпінга в Україні» - «Родина Кольпінга м.Вінниця» проведено навчання кандидатів у асистенти дітей. У навчальних заходах взяли участь 45 осіб з числа батьків дітей з інвалідністю та соціальних робітників з 14 територіальних громад. З них 37 осіб – батьки або родичі дитини, 8 осіб – не перебувають у родинних стосунках.
Навчання другий рік поспіль проводиться за Програмою, рекомендованою Міністерством соціальної політики України, яка передбачає 60 академічних годин навчання протягом 9 днів, з них - 5 днів проходять у онлайн режимі, а 4 дні - у навчальних аудиторіях.
Під час навчання учасники мали можливість зустрітись з Першою заступницею Начальника Вінницької обласної військової адміністрації Наталею Заболотною та отримати відповіді на хвилюючі питання, відчути підтримку влади у розвитку соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами.
Заходи Програми реалізовано за фінансової та організаційної підтримки громадської організації «Родина Кольпінга м.Вінниця» та завдяки залученню до проведення навчань спеціалістів, які мають практичний досвід роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби.
Відкрила захід Олена Стоялова, директорка обласного центру соціальних служб, яка звернула увагу на важливість роботи асистентів дитини для забезпечення можливості розвитку дітей у колективах однолітків, познайомила учасників з програмою проведення навчання, поінформувала про правила та вимоги для учасників.
Ольга Слободяник, заступниця директора обласного центру соціальних служб, розглянула з учасниками питання взаємодії асистента дитини із надавачем соціальної послуги (комунальним закладом чи громадською організацією, яка виконує соціальне замовлення), окреслила організаційні засади роботи асистента дитини та надала рекомендації щодо впровадження в громаді соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання
Голова відокремленого структурного підрозділу ГО «Справа Кольпінга в Україні» - «Родина Кольпінга м. Вінниця» Олеся Самойленко зосередила увагу учасників на практичних навичках реагування на збудження, на активний протест та агресію. Розкрила питання роботи з небажаною поведінкою дитини під час кризових ситуацій в освітніх закладах, розповіла про використання альтернативних засобів комунікації.
Інеса Юзькова, начальниця відділу підвищення професійних компетенцій працівників надавачів соціальних послуг обласного центру соціальних служб, ознайомила учасників з порядком надання соціальних послуг в цілому та послуги супроводу під час інклюзивного навчання відповідно до Державного стандарту, опрацювала з учасниками документування послуги.
Леонід Зіньківський, представник громадської організації «Родина Кольпінга м. Вінниця» розповів про особливості роботи асистента дитини та взаємодію з іншими учасниками освітнього процесу.
Директорка інклюзивно-ресурсного центру №1 м. Вінниці Ольга Гарлінська висвітлила тему партнерства інклюзивно-ресурсного центру та асистента дитини, роботи асистента дитини в команді психолого-педагогічного супроводу, формування індивідуальної програми розвитку дитини.
Важливою для учасників стала інформація про взаємодію асистентів дитини та керівників закладів освіти, яку надала головний спеціаліст відділу дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Департаменту гуманітарної політики обласної військової адміністрації Наталя Кравчук. Крім того, досвідом організації послуги у закладах освіти на рівні громади поділились керівники та працівники закладів, в яких здійснювався супровід дітей під час інклюзивного навчання у минулому навчальному році.
Леся Чопик, старша викладачка кафедри психології Вінницької академії безперервної освіти, звернула увагу на навички вербального та невербального спілкування, побудови конструктивного діалогу з дітьми з порушеннями зору та сліпих. Організацію догляду дітей з порушеннями слуху, напівглухих та глухих, висвітлила викладачка жестової мови, фахівчиня обласного комплексного центру надання соціальних послуг Світлана Заборовська. Про особливості роботи та спілкування з дітьми із синдромом Дауна розповіла Людмила Молошнюк, завідувачка відділу дошкільної освіти Вінницької академії безперервної освіти. Голова правління громадської організації «Гармонія» Людмила Нецкіна поінформувала про забезпечення безпечного мобільного середовища для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Спеціаліст з прикладного аналізу поведінки Людмила Зацерковна розповіла про стратегії корекції небажаної поведінки. Учасники курсу отримали практичні навички першої медичної допомоги під керівництвом тренера з першої допомоги Товариства Червоного Хреста України Юрія Марценюка.
Загалом своїм досвідом під час навчання поділилися 15 спікерів та тренерів.
За відгуками учасників – курс з підготовки, який тривав дев’ять днів, був насиченим і корисним. Навчання дало можливість сформувати команду фахівців, які налаштовані працювати асистентами дитини в навчальних закладах Вінницької області, здійснюючи супровід дітей під час інклюзивного навчання.
Довідка:
У 2023 році на Вінниччині проведено два навчання з підготовки осіб до надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та підготовлено 111 асистентів дитини для 28 громад. За результатами навчання послугу впроваджено у 19 громадах області, протягом минулого навчального року послугу надавали 68 асистентів дитини, 7 з них не є батьками чи близькими родичами дітей.