27 листопада та 2 грудня 2024 року Вінницький обласний центр соціальних служб провів онлайн-тренінги на тему «Ефективне спілкування. Вирішення конфліктних ситуацій». Ці навчання розпочали цикл із п’яти одноденних тренінгів, які протягом грудня будуть організовані для працівників закладів, установ і громадських організацій, що надають соціальні послуги у громадах Вінницької області.
Метою заходів є розвиток самоаналізу, подолання психологічних бар’єрів, вдосконалення комунікативних навичок і формування конгруентності у взаємодії.
Учасники тренінгів отримали грунтовну інформацію про основи міжособистісного спілкування, яка спрямована на розвиток умінь та навичок ефективного спілкування, активного слухання, підвищення рівня емпатії та висловлювання своїх думок і почуттів у конструктивній формі – з повагою та без докорів.
Практичні аспекти тренінгу включали ділову гру «Потерпілі кораблетрощу», під час якої слухачі працювали над вирішенням завдань у команді – над ранжуванням необхідних для виживання речей та прийняттям групових рішень за обмежений час. Ця вправа допомогла учасникам усвідомити важливість конструктивної комунікації, відповідальності та узгодження дій у групі.
Фахівці зрозуміли, що виникнення конфліктів є об’єктивним і неминучим явищем. Адже життя – це постійний процес виникнення складнощів та їх подолання людиною. Якщо у стосунках між людьми проблеми не виникають, тоді наявним є факт “застою”, відсутності розвитку. Конфлікти в свою чергу породжують відповідальність і небайдужість, стимулюють оновлення і поліпшення відносин між людьми.
Учасники заходу усвідомили, що важливим аспектом поведінки в протистоянні та вирішенні конфлікту є асертивність особистості – здатність людини відстоювати свою точку зору з повагою до іншої людини, що базується на основі на чесності, гідності, протидії маніпуляціям і визнанні права кожного на власну думку.
Застосовуючи презентований матеріал, учасники гуртом виконали практичну вправу щодо ефективного вирішення реальної конфліктної ситуації, яка досить часто повторюється у соціальній роботі.
На заключному етапі навчання учасники ознайомилися зі способами релаксації, що знижують рівень напруги у тілі, поліпшують загальний стан та накопичують енергію. Більшість слухачів усвідомили, що варто жити «тут і тепер», дозволяти собі маленькі радощі навіть у скрутний час. Учасників зацікавили техніки ведення щоденника емоційних станів та трекер корисних звичок, які варто впроваджувати в повсякденне життя.
Тренінги допомогли учасникам не лише покращити навички комунікації та управління конфліктами, але й отримати інструменти для особистісного розвитку та підтримки власного емоційного стану. Набуті знання стануть у нагоді спеціалістам не лише у вдосконаленні особистісних якостей, необхідних у ситуаціях взаємодії з партнерами із соціальної роботи та отримувачами соціальних послуг, а й у звичному колі щоденного спілкування.