Право дитини на виховання в сім’ї є ключовим пріоритетом державної політики. Його реалізація можлива через проживання дитини в родині біологічних батьків, усиновлювачів або в сімейній формі альтернативного догляду (опіка/піклування, прийомна сім’я, дитячий будинок сімейного типу).

Лише коли всі можливі заходи щодо сімейного виховання вичерпані, дитина може бути влаштована до закладу інституційного догляду. Проте навіть на цьому етапі ведеться активна робота щодо її повернення в сімейне середовище та пошуку прийомної родини.

Важливим кроком перед влаштуванням дітей у сім’ї є навчання кандидатів, яке організовує Вінницький обласний центр соціальних служб.

5 березня 2025 року завершилось чергове навчання для 15 кандидатів у опікуни, піклувальники та усиновлювачі. Це вже третя група, яка пройшла підготовку у цьому році. Навчання тривало 7 днів і мало на меті не лише ознайомлення кандидатів із правовими аспектами сімейного виховання, а й формування в них практичних навичок догляду та виховання дітей.

Програма підготовки охоплює широкий спектр тем, зокрема:
- забезпечення найкращих інтересів дитини;
- розуміння потреб дітей, які пережили травматичний досвід;
- методи створення безпечного та підтримуючого середовища;
- розвиток батьківської компетентності та усвідомленого ставлення до виховання.

Навчання поєднувало інформаційні блоки (лекції, демонстрації, пояснення) з інтерактивними методами (дискусії, аналіз ситуацій, рольові вправи, мозковий штурм), що дозволило кандидатам на практиці відпрацювати навички виховання та взаємодії з дітьми.

Завдяки підтримці Partnership for Every Child/Кожній дитині учасники отримали робочі зошити, передбачені навчальною програмою.

Окрім тренерів, до навчання долучилися:
- мати-вихователька діючого дитячого будинку сімейного типу, яка поділилася власним досвідом виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- головний спеціаліст служби у справах дітей обласної військової адміністрації, яка розповіла про правові аспекти сімейного виховання та державну підтримку сімей з дітьми.

На завершальному етапі учасники ознайомилися з техніками саморегуляції, управління емоціями та психологічного відновлення, що допоможуть їм створити в родині стабільне та підтримуюче середовище для виховання дітей.

010