Прийомні діти часто мають нестабільну самооцінку. Це пов'язано з їхнім попереднім досвідом: зокрема, з розлукою з біологічною сім’єю, браком довіри до дорослих, відчуттям, що вони не заслуговують на любов. Тож завдання батьків – допомогти дитині побачити власну цінність, незалежно від її минулого, адже здорова самооцінка є основою стосунків, успіху в кар’єрі та в цілому життєвого щастя.

Як цього досягти, розповіла сьогодні методистка навчально-методичної роботи з надання соціальних послуг Вінницького обласного центру соціальних служб Ірина Пригалінська під час вебінару «Самооцінка дитини: механізм її формування та підтримки через концепцію позитивного виховання». Його вона провела для майже 130 фахівців та фахівчинь із соціальної роботи та психологів і психологинь, які надають соціальні послуги прийомним сім’ям, дитячим будинкам сімейного типу, сім’ям опікунів і піклувальників.

Тренерка наголосила, що батьки відіграють ключову роль у формуванні самооцінки дитини, становлення якої починається в ранньому дитинстві і відбувається поступово. Тому важливо підтримувати дитину на кожному етапі її розвитку, допомагати їй усвідомлювати свої сильні сторони та працювати над слабкими.

«Батьківські любов, підтримка та заохочення є важливими факторами для розвитку впевненості у собі. Важливо, щоб мама й тато висловлювали свою любов безумовно, незалежно від досягнень чи помилок дитини», – зауважила Ірина Пригалінська.

Вона порекомендувала під час проведення груп зустрічей акцентувати увагу учасників на підтримці та заохоченні дитини, на вихованні без критики й осуду та на зосередженні на її сильних сторонах.

«Потрібно показувати позитивний приклад у своїй поведінці та ставленні до себе, демонструвати впевненість, оптимізм та самоповагу, завжди гарно говорити про себе, про інших і про дитину», – порадила тренерка.

Зосередилася вона і на помилках, що можуть заважати формуванню здорової самооцінки. Це, до прикладу, гіперопіка, постійна критика, порівняння з іншими дітьми та ігнорування потреб дитини.

А серед методів формування адекватної оцінки особистістю самої себе Ірина Пригалінська назвала правильну критику. Наприклад, фразу «Ти зробив погано» порекомендувала замінити на «Як ти думаєш, що можна зробити краще?»

Додамо, що знаннями, здобутими під час сьогоднішнього вебінару, його учасники й учасниці ділитимуться під час проведення груп зустрічей для прийомних батьків, батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу, опікунів і піклувальників.

До речі, як повідомила заступниця директора обласного центру соціальних служб Ольга Слободяник, минулого року на Вінниччині відновлено систему щоквартального проведення таких зустрічей. Тоді відбулось 266 таких заходів у 59 територіальних громадах області. На них майже 2 тисячі отримувачів соціальних послуг обговорили теми сімейних цінностей, організації дозвілля, розпорядку дня, фінансової грамотності та позитивних методів виховання дітей.

01