Поганих дітей немає. Є діти, які потребують нашої уваги та любові, бо бунтарська поведінка, труднощі в навчанні, самоушкодження можуть бути наслідками їхніх психологічних травм. Про це йшлося під час вебінару, який обласний центр соціальних служб провів для працівників закладів-надавачів соціальних послуг та служб у справах дітей Вінниччини.
Психологиня закладу Тетяна Ковальчук розповіла, як допомогти дитині відновитися і зцілитися від наслідків психологічних травм. Перед цим учасники навчання опрацювали види дитячих травм, спричинених, зокрема, відсутністю або недостатнім фізичним та емоційним контактом дитини з мамою (травма «покинутості»); емоційною холодністю матері (травма «відкидання»); нехтуванням потребами дитини, коли, наприклад, мама не заспокоює малюка, котрий плаче (травма «позбавлення»).Також дівчаток і хлопчиків травмують приниження та систематичне жорстоке ставлення до них.
«Кожен, хто причетний до виховання дитини, позбавленої батьківської любові, повинен розуміти її травматичний досвід та знати, як він впливає на розвиток дитини, формування її прив’язаності та поведінку», – зауважила психологиня.
За її словами, наслідками психологічних травм може стати, зокрема, відчуття нестачі уваги людей і постійне прагнення завоювати її, незадоволення життям та нездатність самореалізуватися, інфантильність, страх втратити кохану людину, комплекс неповноцінності і навіть психопатія.
Говорили на вебінарі і про етапи моделі зцілення дитини від травми. Перший – це створити для неї безпечне середовище із довірливими стосунками, далі слідують реконструкція травми (спогади та «оплакування») і відновлення зв’язків із соціумом/соціальна підтримка. Як зауважила Тетяна Ковальчук, коли дитина «оплакує» травму, важливо активно слухати її, підтримувати, любити і приймати.
Додамо, що вебінаром «Травматичний досвід дитини та його наслідки. Допомога фахівців та прийомних батьків у відновленні та зціленні дитини» Вінницький обласний центр соціальних служб розпочав серію подібних заходів для працівників центрів надання соціальних послуг, центрів соціальних служб та відділень у територіальних центрах соціального обслуговування, що надають соціальні послуги сім’ям, у яких виховуються діти-сироти. Вебінар адресований і працівникам служб у справах дітей, які, за словами заступниці директора центру Ольги Слободяник, проводять колосальну роботу, пов’язану з координацією роботи всіх структур, дотичних до роботи з дітьми та контролем за станом утримання і виховання дітей у прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу та в сім’ях опікунів/піклувальників.
«Тісна взаємодія двох суб’єктів соціальної роботи, які точно знають потреби дітей, – надзвичайно важлива. А спільна участь у навчанні може формувати єдину позицію, щоб ми разом дивилися в одному напрямку на потреби дитини, виклики і могли підбирати методи впливу і реагування, які були б корисними для дитини і відповідали її найкращим інтересам», – переконана спікерка.