Прийомній сім’ї та дитячому будинку сімейного типу соціальна послуга соціального супроводу надається постійно, а сім’ї опікуна, піклувальника – протягом року після влаштування дитини під опіку, піклування та протягом року до завершення піклування, а також за поданням відповідної служби у справах дітей у разі потреби. Ця послуга доступна й усиновлювачам – за їхнім бажанням. Про її особливості говорили, зокрема, під час навчання згідно з спеціальною професійною (сертифікатною) програмою підвищення кваліфікації «Встановлення опіки, піклування, створення та забезпечення діяльності прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу». До тренінгів, лекцій і практичних занять долучилися 22 фахівчині закладів-надавачів соціальних послуг 16 територіальних громад Вінниччини. Онлайн та офлайн навчання провели працівники обласного центру соціальних служб – психолог Микола Ільчук, методистка Ірина Пригалінська і фахівчиня із соціальної роботи Оксана Яворська.

Опрацьовуючи державний стандарт соціальної послуги соціального супроводу сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, акцентували увагу на її змісті.

Це – зокрема, такі дії і заходи, як відвідування отримувача соцпослуги за місцем його проживання (перебування), у тому числі без попередження заздалегідь, збір додаткової інформації стосовно нього, проведення оцінки його потреб, складання, коригування та внесення змін до плану соціального супроводу. Також ідеться про психологічну підтримку, консультування прийомних батьків, батьків-вихователів, опікунів, піклувальників щодо їх ролі у подоланні дитиною відчуття втрати та організацію і проведення індивідуальної, групової роботи з членами сім’ї та дитиною з метою адаптації дитини до умов проживання в сім’ї, а якщо дитині встановлено інвалідність – надання допомоги в отриманні та організації виконання індивідуальної програми реабілітації, виявленні потреб у розумних пристосуваннях та їх забезпеченні (засобах комунікації, додаткових фахових послугах, адаптації приміщення, виборі формату викладу інформації, визначенні та дотриманні індивідуального режиму тощо).

«Підставою для отримання соціальної послуги соціального супроводу є рішення районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі утворення) ради про утворення прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу та передання до них дітей, а також рішення вищезазначених органів про встановлення опіки, піклування або рішення суду», – сказано у документі.

Рішення ж про надання соціальної послуги приймає суб’єкт, який її надає, після надходження до нього копій рішення про утворення прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, договорів про влаштування дітей на виховання та спільне проживання у прийомну сім’ю, організацію діяльності ДБСТ, копій рішення про встановлення опіки, піклування або рішення суду. Копії цих документів надсилає суб’єкту відповідна служба у справах дітей.

Ці та низку інших питань учасниці навчання розглянули в межах першого модуля програми «Організація процесу встановлення опіки, піклування. Створення прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу». Загалом підготовка складалася із шести розділів. В одному із них сформували позитивний портрет кандидата у прийомні батьки, опікуни й піклувальники та батьки-вихователі. Це – людина, яка не має підстав скаржитися на життя, їй багато чого в житті вдалося зробити; вважає, що життя її стане змістовніше, коли в родині з’явиться дитина, і серйозно до цього готується, незважаючи на можливі труднощі; не жаліє дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а думає, що може їм допомогти, задля цього готова на певний час пожертвувати деякими зручностями та традиціями; знає, які можуть виникнути проблеми з прийомною дитиною і повна рішучості їх долати.

Як фахівчині засвоїли зміст десятиденної програми, тренери перевірять під час підсумкового контролю – заліку. Наразі учасниці навчання, яке обласний центр провів спільно з Вінницьким регіональним центром підвищення кваліфікації, працюють над виконанням практичного завдання. Після його завершення вони отримають відповідний сертифікат.