Як допомогти дитині розвивати власну особистість з урахуванням її індивідуальних і вікових особливостей? Над пошуком відповіді на це питання працювали 13 прийомних батьків і батьків-вихователів із 6 територіальних громад Вінниччини. Вони взяли участь у п’ятиденному онлайн-навчанні, яке провела психологиня обласного центру соціальних служб Тетяна Ковальчук.

Учасники вебінару-тренінгу поділилися досягненнями дітей і труднощами, що виникають на шляху формування особистості дитини. Один із їхніх запитів – як виховувати дітей, котрі мають розлади нейророзвитку, зокрема, розлад дефіциту уваги та гіперактивності. Як розповіла психологиня, він характеризується виконавчою дисфункцією. Основні прояви РДУГ– це неуважність, гіперактивність, імпульсивність й емоційна нестабільність, що впливають на здатність дитини зосереджуватись, організовувати свою діяльність і контролювати поведінку в різних життєвих ситуаціях.

Описуючи симптоми цього розладу, Тетяна Ковальчук назвала труднощі з концентрацією та коротку тривалість уваги, забудькуватість і схильність до необережних помилок, постійну метушливість, надмірну балакучість, імпульсивні дії, труднощі у побудові сталих стосунків, занижену самооцінка тощо.

Психологиня зосередила увагу батьків на тонкощах виховання та підтримки дітей із розладом дефіциту уваги й гіперактивності. Наголосила: важливо дотримуватися «позитивної моделі взаємодії» – помічати й підкреслювати успіхи дитини, хвалити її навіть за невеликі досягнення. Порадила говорити з ними спокійно та доброзичливо, уникати частих заборон, давати чіткі й короткі інструкції, а також підкріплювати усні пояснення візуальними підказками.

Також ведуча вебінару-тренінгу підкреслила роль сприятливого психологічного мікроклімату в сім’ї.

«Уникайте галасливих компаній і надмірного перевантаження дитини. Надавайте їй можливість витрачати надлишкову енергію. Корисні щоденна фізична активність на свіжому повітрі, тривалі прогулянки, біг, спортивні заняття. Підтримуйте стабільний розпорядок дня та гігієну сну. Також ефективні, зокрема, театралізовані ігри, що розвивають увагу й емоційну саморегуляцію», – порекомендувала Тетяна Ковальчук.

Більше фото – на фейсбуці центру